Fizjoterapia i Fizykoterapia

Jej podstawowym celem jest przywrócenie sprawności fizycznej pacjenta, ale także hamowanie rozwoju choroby, zapobieganie nawrotom choroby oraz likwidowanie innych dolegliwości.

Fizjoterapia  to dział lecznictwa obejmujący wiele zróżnicowanych działań. Do najważniejszych zalicza się fizykoterapię oraz leczenie ruchem, które jest podstawą rehabilitacji leczniczej. Jest to faza leczenia usprawniającego, która przez przywrócenie choremu sprawności fizycznej daje podstawy do dalszej rehabilitacji. W leczeniu ruchem istotna jest zwłaszcza terapia manualna i masaż leczniczy. Fizjoterapia ma istotne znaczenie w leczeniu bólu.

Fizykoterapia wykorzystuje czynniki fizyczne naturalnie występujące w przyrodzie, ale stosuje się również czynniki fizykalne, wytwarzane w sposób sztuczny przez różnego rodzaju urządzenia. Wzmacnia efekt terapii ruchem, między innymi poprzez przygotowanie mięśni, stawów i tkanek okołostawowych do zabiegów. W fizjoterapii zastosowanie mają zwłaszcza energia cieplna, prądy o różnej częstotliwości, pole magnetyczne, różnego rodzaju promieniowania świetlne, a także ultradźwięki.

Ciepłolecznictwo należy do najstarszych metod leczenia, spotykanych we wszystkich kulturach, niezależnie od szerokości geograficznej. Leczenie ciepłem polega na dostarczaniu organizmowi energii cieplnej, ma działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Sprawdza się ono między innymi w leczeniu chorób narządu ruchu, reumatycznych, układu nerwowego, układu oddechowego, układu krążenia czy chorób skóry. Oprócz ciepłolecznictwa w fizykoterapii wykorzystuje się również działanie bodźców o niskiej – niekiedy skrajnie niskiej – temperaturze.

W światłolecznictwie wykorzystuje się promieniowanie podczerwone i nadfioletowe. Źródłem promieniowania są różnego typu lampy, a sam zabieg stosuje się w leczeniu stanów zapalnych stawów, tkanek okołostawowych, nerwobólach i niektórych chorobach kręgosłupa.

Leczenie prądem stałym lub zmiennym o różnej częstotliwości i różnym przebiegu wykorzystywane jest przy zabiegach galwanizacji, jonoforezy i kąpieli wodno-elektrycznych. Wskazaniami do stosowania tych zabiegów są nerwobóle, choroby zwyrodnieniowe stawów i kręgosłupa, a także stymulacja mięśni i nerwów w leczeniu zespołów bólowych różnego pochodzenia.

Pole magnetyczne wykazuje działanie przeciwbólowe, przeciwobrzękowe, przeciwzapalne. Wykorzystywane jest w leczeniu stanów pourazowych i trudno gojących się ran. Impulsowe pola magnetyczne wskazane są w leczeniu zmian zwyrodnieniowych stawów lub kręgosłupa, dysfunkcji narządu ruchu oraz bólu różnego pochodzenia.

Ultradźwiękami leczy się nerwobóle, zespoły bólowe różnego pochodzenia, odleżyny, nadmierne bliznowacenie, a także zmiany zwyrodnieniowe stawów.